Enquête Apeldoorns Kanaal

LET OP!
 
De enquête over het Apeldoorns Kanaal is op 10 september om 24.00 uur gesloten

Dank aan alle 1509 mensen (!) die de enquête hebben ingevuld en verzonden. 
Het aantal inzendingen heeft ons bijzonder aangenaam verrast!
HARTELIJK DANK voor uw medewerking!
Op deze pagina kun je de reultaten van onze online-enquête inzien. 



Over de online enquête Apeldoorns Kanaal.

Toelichting enquête
De enquête is een initiatief van de Stichting Apeldoorns Erfgoedkanaal.
Onze stichting heeft dit onderzoek uitgevoerd omdat het belangrijk is om zo goed mogelijk te weten wat de wensen zijn van “buurtgenoten” van het Apeldoorns kanaal. We hebben ons hierbij bewust niet gericht op de wensen en meningen van “Gelderland toeristen.” 
Op de website “erfgoedkanaal.nl” was de enquête gedurende de periode 1-10 september te vinden. Via de lokale media is er ruime aandacht besteed om aan het onderzoek deel te nemen.
In totaal hebben 1509 personen de enquête ingevuld en online verzonden.
Na afloop zijn de resultaten met grote zorgvuldigheid in 5 dagen geteld.

Opmerkingen m.b.t. de resultaten
Door veel deelnemers is een toelichting gegeven op hun keuze. Aan de hand daarvan kunnen er per onderdeel een aantal opmerkingen geplaatst worden.  

Ad 1)
“Ik vind dat er meer recreatiemogelijkheden moeten komen langs en op het kanaal.”
Er is kennelijk een zeer grote behoefte om de beleving van het kanaal (de recreatiemogelijkheden) te vergroten. Aan de “kanaalbeleving” is in het verleden wel ruime aandacht besteed maar in de praktijk is er op dit gebied nog veel werk te verrichten. Daarbij moet opgemerkt worden dat er op een aantal specifieke plaatsen wel iets tot stand gebracht is. Maar het betreft hier de recreatiemogelijkheden van het totale kanaal van Hattem tot Dieren.  


Ad 2)
“Ik vind dat het kanaal weer volledig bevaarbaar gemaakt moet worden (Hattem-Dieren)”.
Bij veel mensen heerst nog een sterke behoefte om het kanaal volledig van Hattem naar Dieren weer te heropenen. Dit ondanks het feit dat er aan een heropening van het kanaal in het verleden langdurig en intensief gewerkt is. Veel mensen realiseren zich dat dit wellicht “een brug te ver” is. Maar de gevoelens hieromtrent zijn bij veel mensen nog herkenbaar aanwezig.       

Ad 3)
“Ik vind dat het onderhoud van het kanaal en de sluizen moet verbeteren”.
Voor veel mensen is het een doorn in het oog dat het kanaal niet beter wordt onderhouden. Dat bijvoorbeeld de invasieve “smalle waterpest” niet door het waterschap op een adequate manier wordt verwijderd.
(Smalle waterpest, Elodea nuttallii, staat op de “Unielijst”. De Europese Unie  heeft de lidstaten verplicht om deze waterplant op de juiste manier te verwijderen. Deze invasieve exoot, is niet direct maar wel na enige tijd, zeer nadelig voor de waterkwaliteit en de biodiversiteit.) Ook het feit dat de sluizen (o.a. het schilderwerk) uitzonderlijk slecht worden onderhouden is voor veel mensen onbegrijpelijk. Zeker daar, waar bijvoorbeeld, de Dierense Sluis nota bene een gemeentelijk monument is.

Ad 4)
“Ik vind dat het kanaal bevaarbaar moet worden voor kano’s en opblaasbare boten (rafts)”.
Dit wordt door velen gezien als een stap in de goede richting voor betere recreatiemogelijkheden  op het kanaal.


Ad 5)
“Ik vind dat het kanaal bevaarbaar gemaakt moet worden van Apeldoorn naar Dieren”.
Heropening van het kanaal van Apeldoorn naar Dieren wordt door velen gezien als een tamelijk realistische mogelijkheid om het kanaal in ieder geval weer over een groter gedeelte te heropenen. Dit omdat er dan in feite geen snelweg A50 moet worden overwonnen en omdat in het gedeelte Apeldoorn-IJssel slechts 1 sluis (Dieren) weer in gebruik moet worden gesteld.

Ad 6)
“Ik vind dat de geschiedenis van het kanaal beter zichtbaar gemaakt moet worden”.
Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in historische verhalen in hun eigen omgeving. Weinig mensen hebben met eigen ogen het scheepvaartverkeer op het kanaal kunnen waarnemen. Het zichtbaar maken van “het verhaal van het kanaal” is een boeiend gegeven voor velen.  

Ad 7)
“Ik vind dat er meer opstapsteigers moeten komen voor kano’s en opblaasbare boten (rafts)”.
Deze wens ligt in het verlengde van het genoemde onder punt 4). Bij het (enigszins) bevaarbaar maken van het kanaal voor kano’s en rafts (opblaasbare boten) past ook een goede opstapmogelijkheid.


Ad 8)
“Ik vind dat het kanaal bevaarbaar gemaakt moet worden voor sloepen”.
Op veel kanalen en grachten kan men met een sloep leuke vaartochtjes maken. Veel deelnemers aan het onderzoek vragen zich af waarom dat op het Apeldoorns Kanaal niet mogelijk gemaakt kan worden.

Daarbij wordt ook het aspect van een positieve ontwikkeling voor watersport oerisme genoemd.

Ad 9)
“Ik vind dat er een paar historische schepen in het kanaal moeten komen”.
Bij het vertellen van het verhaal over het Apeldoorns Kanaal wil men graag één of meerdere markeringen in de vorm van authentieke binnenvaartschepen, zoals die vroeger op het kanaal hebben gevaren.
Door de enquête-deelnemers is veelvuldig genoemd dat veel plaatsen in Nederland een “museumhaven” hebben. Waarom kan dat hier niet, vraagt men zich af.

Ad 10)
“Ik vind dat de weg Dieren richting Apeldoorn veiliger gemaakt moet worden”.
Dit is een zeer hot item voor mensen die aan deze weg wonen of die er met enige regelmaat gebruik van maken. Er zijn tal van oplossingen en opmerkingen over deze weg gemaakt door de deelnemers.

Bijvoorbeeld:
- “Verminder de snelheid van 80 naar 70 km.”

- “Verminder de snelheid van 80 naar 60 km.”
- “Verminder de snelheid juist niet! Maar controleer het rijgedrag beter.”
- “Plaats meer stoplichten.”
- “Plaats meer flitspalen.”
- “Plaats meer vangrails.”
- “Zorg dat het uitzicht beter wordt bij de toegangswegen.”
- “Leg aan de andere kant van het kanaal een 2e weg aan. En maak er
   dan eenrichtingsverkeer van.”
En slechts 1 deelnemer (van de 1509):
“Demp het kanaal en maak er een bredere weg van”.  

Ad 11)
“Ik vind dat er meer vis moet worden uitgezet in het kanaal voor sportvissers”.
Het feit dat deze wens slechts op de elfde plaats staat, heeft te maken met het feit dat niet iedereen een sportvisser is. Bij sportvissers valt te beluisteren dat de visstand in het Apeldoorns kanaal als “ zeer ondermaats” bestempeld kan worden.


Ad 12)
“Ik vind dat het kanaal bevaarbaar gemaakt moet worden van Apeldoorn naar Hattem.”
Zie voor deze wens hetgeen al onder punt 5) is genoemd. Deelnemers aan het onderzoek realiseren zich kennelijk dat een heropening van het Apeldoorns Kanaal van Apeldoorn naar Hattem veel gecompliceerder is vanwege de snelweg en de sluizen. En dus ook wat minder realistisch.


Bron: Stichting Apeldoorns Erfgoedkanaal | 16 september 2024
I: www.erfgoedkanaal.nl
E: info@erfgoedkanaal.nl


Hier kun je de resultaten downloaden van de online-enquête over het Apeldoorns Kanaal

Apeldoorns Kanaal Enquete Stichting Apeloorns Erfgoedkanaal Pdf
PDF – 269,4 KB 16 downloads


Wil je iets doen om het Apeldoorns Kanaal beter in beeld te brengen? Bekijk dan onze >> vacature-pagina